Namens 12 Afdelingsvoorzitters
Geplaatst: zo mei 01, 2011 21:10
Openheid, communicatie en vertrouwen
Trefwoorden uit het werkstuk “Vlucht naar de Toekomst”. Maar de bestuurders die deze woorden hebben laten op schrijven weten die ook wat deze woorden betekenen? Veel in onze samenleving is gebaseerd op openheid, communicatie en vertrouwen en zo zou ook onze organisatie dit als basis moeten hebben. Echter het tegenovergestelde is de praktijk van alle dag geworden terug kijkend naar de afgelopen 4 á 5 jaar.
NPO organisatie onbestuurbaar door gedrag algemene vergadering?
Binnen 4 jaar hebben we opnieuw een bestuurscrisis in duivenland. Oorzaak: Geen openheid en vertrouwen tussen het NPO bestuur en algemene vergadering. Algemene vergadering is de afgelopen jaren diverse malen geschoffeerd door zowel NPO bestuur als ook de directeur NPO. Dit in plaats van elkaar te benaderen om samen de strijd aan te gaan tegen de teloorgang van onze sport en de terugloop van het aantal leden. De afgelopen jaren zijn nagenoeg alle vragen vanuit de algemene vergadering betreffende de voorgestelde verandering van onze organisatie door het NPO bestuur genegeerd en gekwalificeerd als “overbodig, tegen werken en treiteren”. Op 19 maart 2011 heeft het bestuur NPO de keuze gemaakt om terug te treden. Dit vond zijn oorzaak in het gebrek aan vertrouwen. En niet zoals in diverse publicaties door voorzitter en directeur van de NPO gesuggereerd is in een samenspanning van enkele afdelingen. Niets is minder waar, geen enkele afdeling heeft vooraf aan de algemene vergadering op welke wijze dan ook overleg gevoerd met een andere afdeling.
Verantwoording tegenover de organisatie
In de periode volgend op 19 maart 2011 hebben de 12 afdelingsvoorzitters hun verantwoording tegenover de organisatie opgepakt. De afdelingsvoorzitters willen niet binnen de kortste keren weer verzeild raken in dezelfde situatie als voorheen door nu overhaast te werk te gaan. Het is bijna onmogelijk om op zo'n korte termijn een nieuw volwaardig bestuur te formeren. Zij zijn in gezamenlijk overleg tot de slotsom gekomen dat een bestuur vormen, op dezelfde basis als de afgelopen jaren, wederom zal leiden tot conflicten tussen het nieuw te vormen bestuur en de algemene vergadering. Met andere woorden: “De huidige organisatie structuur is niet de juiste en dient gewijzigd te worden”.
Voorstel
Om uit deze impasse te geraken hebben de gezamenlijke voorzitters een voorstel ingediend voor de aanstaande ledenvergadering om te komen tot de vorming van een interim-bestuur. Dit interim-bestuur moet dan de weg vrij maken voor een nieuw bestuur en de noodzakelijke organisatorische verandering van onze organisatie. Met de wijziging van art. 19 van het Huishoudelijk Reglement wordt er de mogelijkheid geschapen om als afdelingsvoorzitter zitting te nemen in dit nieuw te vormen interim-bestuur. Dit heeft niet de voorkeur van de afdelingsvoorzitters maar gezien de minimale belangstelling van kandidaten voor het bestuur is dit nu de enige uitweg naar een bestuur van minimaal 5 personen. Momenteel is bij de afdelingsvoorzitters niet bekend of er zich al kandidaten hebben aangemeld. Mogelijk dat zich nog kandidaten melden voor een bestuursfunctie.
Samen
De afdelingsvoorzitters willen de komende tijd samen met het interim-bestuur werken aan de broodnodige verandering van de organisatie. De nadruk ligt op het woord samen en dit zal in de praktijk getoond dienen te worden. Ook de achterban moet in dit gebeuren een belangrijke rol vervullen.
Taken
Bij dit interim-bestuur behoren een aantal minimale taken welke kunnen zijn:
- Lopende zaken afhandelen (op de winkel passen)
- Hervorming organisatie structuur NPO
- Voordracht van nieuwe bestuurskandidaten
- Streefdatum nieuw bestuur vaststellen
- Internationale betrokkenheid op laag pitje zetten (tijdelijk tot intern de zaken op orde zijn)
- Prioritering activiteiten VndT / besluitvormingsproces herzien (ledenvergadering)
- Contacten met de overheid
- Communicatieplan met de organisatie
- De rechtsgang binnen de NPO
Duidelijkheid en vraag
De intentie van dit schrijven is om de leden duidelijk te maken wat de drijfveren zijn van de afdelingsvoorzitters inzake de organisatie en bestuur van de NPO. Wij willen U dan ook vragen deze informatie met iedereen te delen.
namens de 12 afdelingsvoorzitters,
April 2011
Trefwoorden uit het werkstuk “Vlucht naar de Toekomst”. Maar de bestuurders die deze woorden hebben laten op schrijven weten die ook wat deze woorden betekenen? Veel in onze samenleving is gebaseerd op openheid, communicatie en vertrouwen en zo zou ook onze organisatie dit als basis moeten hebben. Echter het tegenovergestelde is de praktijk van alle dag geworden terug kijkend naar de afgelopen 4 á 5 jaar.
NPO organisatie onbestuurbaar door gedrag algemene vergadering?
Binnen 4 jaar hebben we opnieuw een bestuurscrisis in duivenland. Oorzaak: Geen openheid en vertrouwen tussen het NPO bestuur en algemene vergadering. Algemene vergadering is de afgelopen jaren diverse malen geschoffeerd door zowel NPO bestuur als ook de directeur NPO. Dit in plaats van elkaar te benaderen om samen de strijd aan te gaan tegen de teloorgang van onze sport en de terugloop van het aantal leden. De afgelopen jaren zijn nagenoeg alle vragen vanuit de algemene vergadering betreffende de voorgestelde verandering van onze organisatie door het NPO bestuur genegeerd en gekwalificeerd als “overbodig, tegen werken en treiteren”. Op 19 maart 2011 heeft het bestuur NPO de keuze gemaakt om terug te treden. Dit vond zijn oorzaak in het gebrek aan vertrouwen. En niet zoals in diverse publicaties door voorzitter en directeur van de NPO gesuggereerd is in een samenspanning van enkele afdelingen. Niets is minder waar, geen enkele afdeling heeft vooraf aan de algemene vergadering op welke wijze dan ook overleg gevoerd met een andere afdeling.
Verantwoording tegenover de organisatie
In de periode volgend op 19 maart 2011 hebben de 12 afdelingsvoorzitters hun verantwoording tegenover de organisatie opgepakt. De afdelingsvoorzitters willen niet binnen de kortste keren weer verzeild raken in dezelfde situatie als voorheen door nu overhaast te werk te gaan. Het is bijna onmogelijk om op zo'n korte termijn een nieuw volwaardig bestuur te formeren. Zij zijn in gezamenlijk overleg tot de slotsom gekomen dat een bestuur vormen, op dezelfde basis als de afgelopen jaren, wederom zal leiden tot conflicten tussen het nieuw te vormen bestuur en de algemene vergadering. Met andere woorden: “De huidige organisatie structuur is niet de juiste en dient gewijzigd te worden”.
Voorstel
Om uit deze impasse te geraken hebben de gezamenlijke voorzitters een voorstel ingediend voor de aanstaande ledenvergadering om te komen tot de vorming van een interim-bestuur. Dit interim-bestuur moet dan de weg vrij maken voor een nieuw bestuur en de noodzakelijke organisatorische verandering van onze organisatie. Met de wijziging van art. 19 van het Huishoudelijk Reglement wordt er de mogelijkheid geschapen om als afdelingsvoorzitter zitting te nemen in dit nieuw te vormen interim-bestuur. Dit heeft niet de voorkeur van de afdelingsvoorzitters maar gezien de minimale belangstelling van kandidaten voor het bestuur is dit nu de enige uitweg naar een bestuur van minimaal 5 personen. Momenteel is bij de afdelingsvoorzitters niet bekend of er zich al kandidaten hebben aangemeld. Mogelijk dat zich nog kandidaten melden voor een bestuursfunctie.
Samen
De afdelingsvoorzitters willen de komende tijd samen met het interim-bestuur werken aan de broodnodige verandering van de organisatie. De nadruk ligt op het woord samen en dit zal in de praktijk getoond dienen te worden. Ook de achterban moet in dit gebeuren een belangrijke rol vervullen.
Taken
Bij dit interim-bestuur behoren een aantal minimale taken welke kunnen zijn:
- Lopende zaken afhandelen (op de winkel passen)
- Hervorming organisatie structuur NPO
- Voordracht van nieuwe bestuurskandidaten
- Streefdatum nieuw bestuur vaststellen
- Internationale betrokkenheid op laag pitje zetten (tijdelijk tot intern de zaken op orde zijn)
- Prioritering activiteiten VndT / besluitvormingsproces herzien (ledenvergadering)
- Contacten met de overheid
- Communicatieplan met de organisatie
- De rechtsgang binnen de NPO
Duidelijkheid en vraag
De intentie van dit schrijven is om de leden duidelijk te maken wat de drijfveren zijn van de afdelingsvoorzitters inzake de organisatie en bestuur van de NPO. Wij willen U dan ook vragen deze informatie met iedereen te delen.
namens de 12 afdelingsvoorzitters,
April 2011