Pagina 31 van 161
Geplaatst: za feb 28, 2009 17:03
door Marcel
Gisteren op de afdelingsvergadering van afdeling 7 te horen gekregen dat het bestuur in al haar wijsheid heeft besloten om op de grote fondvluchten, waar afdeling 7 de lossingverantwoordelijkheid voor heeft, er bij te verwachte duiven in de NT, ’s morgens gelost gaat worden. We praten dan over Periqeuex en de najaarsklassieker Limoges (september).
In het verleden was het voorspellen wanneer de duiven thuis zouden komen voor deze afdeling nu niet echt een succes. Dit jaar hebben ze Eric Chavanu (Zimoa) in de arm genomen wat ik een verbetering vind ten opzichte van de man die over de dijk loopt en het weer ter plaatse bekijk (eens gelezen van Leo Dekkers). Ben trouwens pas nog over die beroemde (beruchte) dijk gereden.
Ook hier heb ik het bestuur gevraagd of het lossingbeleid van de afdeling is gecommuniceerd binnen de NU opererende afdelingen. Naar wat ik begreep was hier binnen deze afdelingen geen consensus over of is het nooit besproken. Bij mijn vraag wat het standpunt van afdeling 7 is als op Periqeuex de meerderheid van de NU afdelingen toch anders willen lossen dan afdeling 7 gaf de voorzitter als antwoord dat het beleid van het NPO is dat voorkomen moest worden dat de duiven in de NT thuis zouden komen en afdeling 7 hier op deze vlucht hier dan gewoon uitvoering aan zal geven. Hierbij merkte ik op dat er meerdere manieren waren om te voorkomen dat de duiven in de NT thuis zouden komen zoals de duiven verder weg brengen maar daar werd verder niet op ingegaan (was waarschijnlijk een te moeilijke materie).
Geplaatst: za feb 28, 2009 17:45
door Kroeze
lang leve de overnacht
vluchten
Geplaatst: zo mar 01, 2009 13:05
door Henk
Sportvrienden,
Afdeling 9 heeft onderstaand voorstel ingediend voor de komende NPO ledenvergadering.
Aan: Bestuur N.P.O.,
Landjuweel 38,
3905 PH Veenendaal.
Groenlo, 02 januari 2009.
Geacht bestuur,
Wij krijgen als afdeling steeds weer vragen van de liefhebbers over het lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten. Daarom stellen wij als afdeling voor om een landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse concoursen vast te stellen. Wij doen U daarom onderstaand voorstel toekomen voor de Algemene vergadering van zaterdag 7 maart 2009.
Voorstel NPO lossingsbeleid meerdaagse concoursen.
Een landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten is zeer belangrijk voor de toekomst. Door het ontbreken van een vastgesteld lossingsbeleid voor deze vluchten is er veel verwarring, consternatie, onduidelijkheid, willekeur en teleurstelling ontstaan. Dit is een slechte zaak voor de duivensport en de meerdaagse fondspelers in het bijzonder.
Ondanks alle moderne hulpmiddelen blijft het voorspellen van de weersverwachting voor meerdere dagen over een 800 – 1000 km traject Frankrijk – Nederland een moeilijke zaak. Helaas moeten wij dikwijls ervaren dat zelfs een 24- uurs weersvoorspelling de plank misslaat. Op de Algemene ledenvergadering van de NPO op 18 oktober j.l. is het besluit genomen dat de duiven maximaal 3 nachten kunnen overstaan.( van vrijdag tot maandag). Alle dagen en mogelijkheden moeten worden benut om te komen tot een verantwoorde middaglossing. Een weersvoorspelling op de vrijdagmorgen voor de zaterdag tot en met de maandag kan niet de redenen zijn de duiven op de vrijdagmorgen of zaterdagmorgen te lossen. Uitgangspunt moet steeds zijn dat de meerdaagse fondspelers hun duiven hebben ingezet voor een meerdaagse fondvlucht.
Op basis van bovenstaande overwegingen stellen wij het volgende NPO landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten voor:
- het welzijn van de duif dient voorop te staan, d.w.z. dat de duif bij dusdanige vluchtomstandigheden moet worden gelost dat zij een eerlijke kans hebben het thuishok zonder noemenswaardige risico’s te bereiken.
- alle mogelijkheden moeten worden benut om de duiven die ingekorfd zijn voor een meerdaagse vlucht op een dusdanig tijdstip te lossen dat deze duiven op de dag na de lossing thuiskomen waarbij het uitgangspunt is dat deze duiven in de nacht niet zullen doorvliegen.
- in geval van dusdanige weersomstandigheden dat een lossing op vrijdag- of zaterdagmiddag vanaf de geplande losplaats tot nachtvliegen kan leiden wordt de lossing uitgesteld tot de volgende dag. De duiven worden niet op de vrijdag resp. zaterdagmorgen gelost.
- een ochtendlossing op zondag of maandag zal alleen in uiterste situaties plaatsvinden als de verwachting is dat er op zondagmiddag en maandagmiddag niet gelost kan worden.
- mochten de weersomstandigheden van dien aard zijn dat een middaglossing niet mogelijk is, dan moet worden bekeken of de lossing op een zodanig vroeg tijdstip kan plaatsvinden, dat alle prijsduiven op de dag van lossing thuis kunnen komen.
Geplaatst: zo mar 01, 2009 20:16
door Mark van den Berg
Dit voorstel lijkt me het beste en meest reeel...
Middaglossing is middaglossing...
Geplaatst: zo mar 01, 2009 20:28
door Marcel
Ik vind het ook een zeer goed voorstel. Alle afdelingen van de NU zouden deze lijn moeten volgen. Afdeling 7 kiest mijns inziens voor de makkelijkste weg door ze al op vrijdag of zaterdag 's morgens te lossen (komt misschien omdat bestuurslid Bransen een ZLU aanhanger is). Ik mis alleen nog de mogelijkheid om ze verder weg te brengen (of hoort deze onder het kopje "alle mogelijkheden moeten worden benut"). Dit is op de landelijke NT bijeenkomsten toch ook ter sprake geweest? Is deze optie misschien moeilijk realiseerbaar
NU 2009
Geplaatst: wo mar 04, 2009 15:56
door Ronnie
Geplaatst: wo mar 04, 2009 21:51
door Arjan Beens
nu in 2010 nog drie ochtendlossingen erbij, dan zijn we compleet.
Geplaatst: wo mar 04, 2009 22:04
door duivenluis
Arjan Beens schreef:nu in 2010 nog drie ochtendlossingen erbij, dan zijn we compleet.
wat voor vluchten zou je willen zien Arjan?????
ik ben er ien ieder geval voor!!!!!!!
Geplaatst: do mar 05, 2009 10:53
door Arjan Beens
Bordeaux
Montauban
Bergerac
is voor mij 988, 1001, en 956 km.
Geplaatst: do mar 05, 2009 19:27
door duivenluis
Arjan Beens schreef:Bordeaux
Montauban
Bergerac
is voor mij 988, 1001, en 956 km.
Kun je deze afstanden motiveren (pure nieuwsgierigheid)
b.v.b. 1000 mpm rond 11 uur 's avonds ?????
Ik denk dat je gemiddeld 50 km korter moet dan heeft het hoge noorden een kans om op een zware vlucht 1000 tot 1100 m in de avond nog een te draaien.
Waarom geen St.Vincent ?????
Geplaatst: do mar 05, 2009 20:20
door Harold Dekker
Geplaatst: do mar 05, 2009 20:24
door Ronnie
Er is nooit sprake geweest dat afdeling 7 niet zou mee mogen doen dus waarom zouden ze dan posten dat ze blij zijn dat ze nog mee mogen doen?
Er is alleen hier een discussie geweest, daar is het immers een discussie site voor.
Geplaatst: do mar 05, 2009 20:29
door Harold Dekker
Ronnie schreef:Er is nooit sprake geweest dat afdeling 7 niet zou mee mogen doen dus waarom zouden ze dan posten dat ze blij zijn dat ze nog mee mogen doen?
Er is alleen hier een discussie geweest, daar is het immers een discussie site voor.
Ok ik had het hier ook alleen maar gelezen
Vond het toen al zo raar dat je er verder niets van hoorde
Geplaatst: vr mar 06, 2009 18:26
door Kroeze
zou er ook rekening worden gehouden met liefhebbers die op zondag niet klokken
bijv: als de afstand groter word en er door omstandigheden op zaterdag morgen gelost gaat worden, hier bijv naar gekeken word of het bijv ook op vrijdag ochtend zou kunnen
ben zelf namelijk zo'n liefhebber.....
Geplaatst: vr mar 06, 2009 21:26
door Arjan Beens
ik vindt dat het belang van de duiven moet gaan boven de pricincipes van de liefhebbers !!