NU Archief vanaf 2009

eddie
Stamtafel asdoffer
Berichten: 2047
Lid geworden op: do nov 08, 2007 21:51
Locatie: Tienhoven Meerdaagse fond
Contacteer:

Bericht door eddie »

Afdeling 9 heeft onderstaand voorstel ingediend voor de komende NPO ledenvergadering.

Aan: Bestuur N.P.O.,
Landjuweel 38,
3905 PH Veenendaal.

Groenlo, 02 januari 2009.

Geacht bestuur,

Wij krijgen als afdeling steeds weer vragen van de liefhebbers over het lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten. Daarom stellen wij als afdeling voor om een landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse concoursen vast te stellen. Wij doen U daarom onderstaand voorstel toekomen voor de Algemene vergadering van zaterdag 7 maart 2009.

Voorstel NPO lossingsbeleid meerdaagse concoursen.

Een landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten is zeer belangrijk voor de toekomst. Door het ontbreken van een vastgesteld lossingsbeleid voor deze vluchten is er veel verwarring, consternatie, onduidelijkheid, willekeur en teleurstelling ontstaan. Dit is een slechte zaak voor de duivensport en de meerdaagse fondspelers in het bijzonder.

Ondanks alle moderne hulpmiddelen blijft het voorspellen van de weersverwachting voor meerdere dagen over een 800 – 1000 km traject Frankrijk – Nederland een moeilijke zaak. Helaas moeten wij dikwijls ervaren dat zelfs een 24- uurs weersvoorspelling de plank misslaat. Op de Algemene ledenvergadering van de NPO op 18 oktober j.l. is het besluit genomen dat de duiven maximaal 3 nachten kunnen overstaan.( van vrijdag tot maandag). Alle dagen en mogelijkheden moeten worden benut om te komen tot een verantwoorde middaglossing. Een weersvoorspelling op de vrijdagmorgen voor de zaterdag tot en met de maandag kan niet de redenen zijn de duiven op de vrijdagmorgen of zaterdagmorgen te lossen. Uitgangspunt moet steeds zijn dat de meerdaagse fondspelers hun duiven hebben ingezet voor een meerdaagse fondvlucht.

Op basis van bovenstaande overwegingen stellen wij het volgende NPO landelijk lossingsbeleid voor de meerdaagse fondvluchten voor:

- het welzijn van de duif dient voorop te staan, d.w.z. dat de duif bij dusdanige vluchtomstandigheden moet worden gelost dat zij een eerlijke kans hebben het thuishok zonder noemenswaardige risico’s te bereiken.

- alle mogelijkheden moeten worden benut om de duiven die ingekorfd zijn voor een meerdaagse vlucht op een dusdanig tijdstip te lossen dat deze duiven op de dag na de lossing thuiskomen waarbij het uitgangspunt is dat deze duiven in de nacht niet zullen doorvliegen.

- in geval van dusdanige weersomstandigheden dat een lossing op vrijdag- of zaterdagmiddag vanaf de geplande losplaats tot nachtvliegen kan leiden wordt de lossing uitgesteld tot de volgende dag. De duiven worden niet op de vrijdag resp. zaterdagmorgen gelost.

- een ochtendlossing op zondag of maandag zal alleen in uiterste situaties plaatsvinden als de verwachting is dat er op zondagmiddag en maandagmiddag niet gelost kan worden.

- mochten de weersomstandigheden van dien aard zijn dat een middaglossing niet mogelijk is, dan moet worden bekeken of de lossing op een zodanig vroeg tijdstip kan plaatsvinden, dat alle prijsduiven op de dag van lossing thuis kunnen komen.[/quote]

John, het onderste punt had voor mij bovenaan mogen staan,met als enige aanpassing dat niet alle prijsduiven thuis kunnen komen,maar dat men overal kan draaien.

Alle andere punten zijn veel te ingewikkeld.
-Een 3-daagse verwachting op vrijdagmorgen is geen reden om ze op vrijdag of zaterdagmorgen te lossen,maar wel om tot een zondag of maandag te wachten. :?:
-Vrijdag resp. zaterdagmorgen worden de duiven niet gelost,maar als het niet anders kan zondag of maandagmorgen wel. :?:

Mijn mening:bij veel Z-W wind op vrijdagmiddag en dezelfde :!: verwachting op zaterdagmiddag,de duiven op zaterdag zo vroeg mogelijk lossen zodat een ieder de kans heeft om te draaien.
Gebruikersavatar
jeroen
Crewmember
Crewmember
Berichten: 12364
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 21:09
Locatie: Ammerzoden Allround

Bericht door jeroen »

Ik hoop dat we geen waaivluchten krijgen want er zijn ook nog duivenmelkers die moeten werken, en niet altijd vrij kunnen nemen.

En dan is het erg zuur als ze een heel weekend kunnen lossen met wind mee ze dan eventueel wachten tot zondag of zelfs maandag met lossen.
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

Dat uitstellen is gewoon waanzin. (is dat diervriendelijk?

Gewoon bij veel zuidwesten wind op zaterdagmorgen lossen(bij het eerste daglicht)
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Gebruikersavatar
jeroen
Crewmember
Crewmember
Berichten: 12364
Lid geworden op: zo okt 08, 2006 21:09
Locatie: Ammerzoden Allround

Bericht door jeroen »

Arjan Beens schreef:Dat uitstellen is gewoon waanzin. (is dat diervriendelijk?

Gewoon bij veel zuidwesten wind op zaterdagmorgen lossen(bij het eerste daglicht)
Ja daar zou ik het ook mee eens zijn, bij harde wind mee is het niet verantwoord om de duiven te lossen op vrijdag middag, maar voor zaterdagmorgen zie ik geen probleem.

En met bijna alle vluchten die wij spelen kan in het gehele gebied dan dezelfde dag gedraaid worden.
Gebruikersavatar
BK
Stamtafel asdoffer
Berichten: 14187
Lid geworden op: do okt 30, 2008 0:58
Locatie: Hengelo Naam:Benno Kastelein Overnachtfond

Bericht door BK »

Ik vind het wel een mooi besluit!
van mij had zaterdag lossen ook gemogen. gewoon om 14uur.
Ik heb niets tegen nachtvliegen namelijk!

Nu nog ff de uitvoering afwachten!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

het blijft dus al met al een voorstel wat alleen met de achterban van afdeling 9 is besproken.
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Gebruikersavatar
BK
Stamtafel asdoffer
Berichten: 14187
Lid geworden op: do okt 30, 2008 0:58
Locatie: Hengelo Naam:Benno Kastelein Overnachtfond

Bericht door BK »

Arjan Beens schreef:het blijft dus al met al een voorstel wat alleen met de achterban van afdeling 9 is besproken.
Het was idd een voorstel van afdeling 9 als ik mij niet vergis maar.... ook jullie kiesmannen hebben voor gestemd!! Het is UNANIEM aangenomen!!
Edwin Wiersma

Bericht door Edwin Wiersma »

Arjan Beens schreef:het blijft dus al met al een voorstel wat alleen met de achterban van afdeling 9 is besproken.
Het probleem ligt dus niet bij de "waanzinnige"afdeling 9 maar bij de andere problemen. Daar gaat blijkbaar iets mis. De afdelingen hadden de stukken toch op tijd genoeg. Was afdeling 9 ook niet de de afdeling die de aangepaste regeling NT hebben ingediend? hier was ook veel commentaar op maar deze blijkt toch redelijk te werken. (100% krijg je het nooit)
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

BK en Edwin,

Niemand schrijft hier dat afdeling 9 "waanzinnig is" dus niet opkloppen.

We weten allemaal dat het kiesmanstelsel niet functioneerd, helemaal gezien het gegegeven dat ze ook gewoon hun eigen stem uitbrengen, dit in tegenstelling van wat de mening van hun achterban(leden van hun afdeling) is.

Ik speel in afdeling 8, en ben clubsecretaris, dus ik kan weten dat het nooit via de clubs met de achterban is besproken.


En ALLE KIESMANNEN te laten stemmen over een dergelijk onderwerp is gewoon een slechte keus.
Wat zal het een kiesman uitmaken wat ze met de lossing van de fond doen, als hij zelf puur alleen vitesse / midfond speelt.

Je zal dus over dit soort kwesties moeten praten met de specifieke doelgroep die het aangaat.
Dus met een aantal wijze heren en een groep goeie fondmelkers om tafel gaan zitten, en dan opzoek moeten gaan naar een deugdelijke oplossing. (En Ja, daar hoeven niet alleen maar "grote" fondmelkers bij te zitten)
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Edwin Wiersma

Bericht door Edwin Wiersma »

Arjan Beens schreef:BK en Edwin,

Niemand schrijft hier dat afdeling 9 "waanzinnig is" dus niet opkloppen.

We weten allemaal dat het kiesmanstelsel niet functioneerd, helemaal gezien het gegegeven dat ze ook gewoon hun eigen stem uitbrengen, dit in tegenstelling van wat de mening van hun achterban(leden van hun afdeling) is.

Ik speel in afdeling 8, en ben clubsecretaris, dus ik kan weten dat het nooit via de clubs met de achterban is besproken.


En ALLE KIESMANNEN te laten stemmen over een dergelijk onderwerp is gewoon een slechte keus.
Wat zal het een kiesman uitmaken wat ze met de lossing van de fond doen, als hij zelf puur alleen vitesse / midfond speelt.

Je zal dus over dit soort kwesties moeten praten met de specifieke doelgroep die het aangaat.
Dus met een aantal wijze heren en een groep goeie fondmelkers om tafel gaan zitten, en dan opzoek moeten gaan naar een deugdelijke oplossing. (En Ja, daar hoeven niet alleen maar "grote" fondmelkers bij te zitten)
Nogmaals het is niet het systeem wat niet deugt maar de mensen die blijkbaar het werk (niet) uitvoeren. In afdeling 9 word de NPO agenda besproken en overeenkomstig gestemd. Mocht het niet het geval zijn dan worden ze op de vergadering wel tot de orde geroepen of vervangen. Want het is nog steeds zo dat de ALV de kiesmannen benoemen. Nu weet ik wel het systeem zal bij afdeling 9 wel iets anders werken omdat binnen onze afdeling met kiesmannen wordt gewerkt (vanuit de 3 kringen en daaruit komt de verdeling uit de CC's) Ook de mening van het VNCC wordt zeker serieus genomen. Zoals Henk Geerink ook al schrijft dat dit voorstel vanuit de leden van het VNCC komt en daarna overgenomen is door de afdeling (hoezo een clubje wijze mannen ;)) Maar zolang de afdelingen verkeerde mensen blijven sturen tja dan krijg je dit soort problemen. Dus niet het systeem is slecht maar de uitvoering. Kijk als je +1000 mensen op een vergadering hebt komt er ook niks meer uit of alleen de mensen met en vlotte babbel. En het recht van de sterkste is ook niet wenselijk. Democratie is een groot goed maar de mensen moeten uitvoeren wat de achterban van ze mag verwachten en anders moet je ze vervangen. Maar helaas is dit vaak het probleem dat je geen mensen kunt vinden. En nee dat is geen aanval op je maar helaas een tendens die je op elk bestuurlijk niveau tegen komt. Kijk allemaal maar eens in je eigen vereniging.
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

geen mening over de blauw alinea?
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Henk Jurriens

Bericht door Henk Jurriens »

De verwijten over en weer geven alleen maar eens en te duidelijk weer dat het systeem kiesmannen gewoon in de duivensport niet functioneert. Afdleing 9 kan en mag dan wel zeggen dat dit op het hoogste niveau allemaal is doorgekomen, maar dit wil nog niet zeggen dat ook de leden hiervan op de hoogte waren.

Er zijn in Nederland ruim 4000 mensen die overnachtfond spelen en ik zou wel eens willen weten wat voor percentage van de liefhebbers dit nieuwe lossingsbeleid kent laat staan steunt.

In onze afdeling is dit nooit naar voren gekomen en is er dus nooit ook geen fondliefhebber in deze gekend. Misschien in andere afdelingen wel, maar dat hoor ik dan graag
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

Ze moeten voor dit soort zaken, gewoon een goed gestructureerde werkgroep bij elkaar roepen, waarin mensen zitten die kennis en betrokkenheid hebben bij het te bespreken onderwerp.

Het gros van de kiesmannen heeft hun eigen winkeltje, en zal wanneer het gaat om iets buiten hun winkeltje gewoon met de meerderheid meelopen wat hun stemgedrag betreft. (En dat werkt dus niet)
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Mark van den Berg

Bericht door Mark van den Berg »

Henk Jurriens schreef:De verwijten over en weer geven alleen maar eens en te duidelijk weer dat het systeem kiesmannen gewoon in de duivensport niet functioneert. Afdleing 9 kan en mag dan wel zeggen dat dit op het hoogste niveau allemaal is doorgekomen, maar dit wil nog niet zeggen dat ook de leden hiervan op de hoogte waren.

Er zijn in Nederland ruim 4000 mensen die overnachtfond spelen en ik zou wel eens willen weten wat voor percentage van de liefhebbers dit nieuwe lossingsbeleid kent laat staan steunt.

In onze afdeling is dit nooit naar voren gekomen en is er dus nooit ook geen fondliefhebber in deze gekend. Misschien in andere afdelingen wel, maar dat hoor ik dan graag
Tegenwoordig kunnen we via mailing/polls op internet etc. toch al minimaal 80% vd duivemelkers bereiken? Waarom dan nog dat vreselijk oudbollige kiesmannen-systeem... Waarbij de eigenwijzen (Lindner) toch hun eigen zinnetje doordrukken en absoluut niet de mening van de achterban uitdragen...
Gebruikersavatar
BK
Stamtafel asdoffer
Berichten: 14187
Lid geworden op: do okt 30, 2008 0:58
Locatie: Hengelo Naam:Benno Kastelein Overnachtfond

Bericht door BK »

Het systeem van de kiesmannen hadden we al los moeten laten toen we door hadden dat dit niet werkte. Dit is niet van de laatste tijd hoor. 1 van de grootste fouten is toch al wel weer van heel wat jaartjes geleden toen ze op deze wijze Nationaal Orleans om zeep hebben geholpen.

Ook afgelopen winter (bv stemming bestuur) zijn ze ,althans een groot gedeelte, gewoon hun eigen gang gegaan.

Toch wil ik "onze" afdeling meegeven dat ze niet stil zitten, met nieuwe ideeen komen en het ook nog durven uit te voeren. wat niet wil zeggen dat ik het met alles eens ben.
Als het elke afdeling zo goed zou werken als hier(afd9) zou het een stuk beter gaan!!
Plaats reactie