NU Archief vanaf 2009

Wim G.
Stamtafel asdoffer
Berichten: 526
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 14:33
Locatie: Renkum Meerdaagse Fond
Contacteer:

Bericht door Wim G. »

Duivenlog schreef:Arjan,
Die optie zit er toch gewoon bij, onder het 4e puntje. Alleen vrijdagmorgen valt af (bij hele hoge uitzondering wellicht niet).
Er is nu in ieder geval een richtlijn, zodat de discussie kan gaan over beleid en niet over 'die *** had nooit mogen lossen'. Er is een soort back-up waarover verantwoording afgelegd kan worden.
Wiebren

Als ik de punten 3 en 4 op je site goed lees zit de optie er niet bij. Ochtendlossing is alleen mogelijk vanaf zondag :!:


Gekopieerd van je site:

In geval van dusdanige weersomstandigheden dat een lossing op
vrijdag- of zaterdagmiddag vanaf de geplande losplaats tot nachtvliegen kan leiden wordt de lossing uitgesteld tot de volgende dag. De duiven worden niet op de vrijdag resp. zaterdagmorgen gelost.
Een ochtendlossing op zondag of maandag zal alleen in uiterste situaties plaatsvinden als de verwachting is dat er op zondagmiddag en maandagmiddag niet gelost kan worden.

Gr. Wim
Mark van den Berg

Bericht door Mark van den Berg »

Wim G. schreef:
Duivenlog schreef:Arjan,
Die optie zit er toch gewoon bij, onder het 4e puntje. Alleen vrijdagmorgen valt af (bij hele hoge uitzondering wellicht niet).
Er is nu in ieder geval een richtlijn, zodat de discussie kan gaan over beleid en niet over 'die *** had nooit mogen lossen'. Er is een soort back-up waarover verantwoording afgelegd kan worden.
Wiebren

Als ik de punten 3 en 4 op je site goed lees zit de optie er niet bij. Ochtendlossing is alleen mogelijk vanaf zondag :!:


Gekopieerd van je site:

In geval van dusdanige weersomstandigheden dat een lossing op
vrijdag- of zaterdagmiddag vanaf de geplande losplaats tot nachtvliegen kan leiden wordt de lossing uitgesteld tot de volgende dag. De duiven worden niet op de vrijdag resp. zaterdagmorgen gelost.
Een ochtendlossing op zondag of maandag zal alleen in uiterste situaties plaatsvinden als de verwachting is dat er op zondagmiddag en maandagmiddag niet gelost kan worden.

Gr. Wim
Vind ook niet dat we te panisch moeten doen over het nachtvliegen...
Persoonlijk zeg ik bij wind erachter 100/150km verder rijden en om 14.00/15.00 los de bups... En dus gewoon middaglossing...
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Mark ik ben het volledig met je eens! :wink:
Duivenlog

Bericht door Duivenlog »

@Huib
Het zal wel aan mij liggen Huib, maar ik kan je helemaal niet volgen.
De ingediende beleidslijn door Afd. 9 is een resultaat van een eerdere discussie (najaar 08) over middaglossingen in de Ledenvergadering NPO. Daar bleef de discussie maar duren, zodat afd. 9 een voorstel heeft ingediend. Liefhebbers in 9 kunnen vast aangeven of en hoe hier in hun afdeling over is gesproken. Wat ik wel weet is dat als het zou moeten gaan om voordeel, dan zou het uit de zuidelijke of juist noordelijke hoek moeten komen, afd. 9 is behoorlijk midden.....
Verder is het maar op één ding gebasseerd:
- Lossing in principe een middaglossing. Kan dat niet dàn:
- eerst kijken naar de weersomstandigheden en dan de ruimte bepalen.
- is die ruimte er op za/zo/ma, dan wordt die middag gelost.
- is die ruimte er niet, dan afhankelijk van de vliegomstandigheden (kopwind, staartwind, erg warm) naar een ander tijdstip.
- bij een waaivlucht in het verschiet dan kiezen voor een ochtendlossing.

@ Wim,
Als het dan zo is dat het er
- niet naar uitziet dat er zo/ma gelost kan worden
- een middaglossing op zaterdag leidt tot nachtvliegers
- dan kunnen ze er zaterdagmorgen vroeg uit.

Het is een lastige materie, ik weet het, maar als we de discussie nog eens gaan vertroebelen met die belachelijke complotverhalen, dan komen we er helemaal nooit :idea:
Mark van den Berg

Bericht door Mark van den Berg »

wim brom schreef:Mark ik ben het volledig met je eens! :wink:
Tjoh, dat is nogal wat... :lol: :wink:
Gebruikersavatar
wim brom
Beheerder
Beheerder
Berichten: 19313
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 11:28
Locatie: Doesburg

Bericht door wim brom »

Tja... dat overkomt je niet iedere dag hè! :D
Gebruikersavatar
Huib Caarls
Stamtafel asdoffer
Berichten: 7975
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 9:02
Locatie: Dordrecht

Bericht door Huib Caarls »

Wiebren,

Ik begrijp jou wel :shock: gelukkig zou je zeggen. :lol:

Maar wat ik bedoel: als je met zo'n voorstel kom dan moet je daar een reden voor hebben, toch :?: Dus dat complot is door mij niet negatief bedoeld. Alleen wil ik mensen aan het denken zetten waarom, hoezo en wie is er mee gediend. :?: :idea: :roll:

We zien het wel dit jaar en aan het einde van het seizoen weten we hoe het heeft uitgepakt.

Huib.
Gebruikersavatar
Arjan Beens
Praathuis VIP
Praathuis VIP
Berichten: 16714
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 17:46
Locatie: Genemuiden- Marathonvluchten
Contacteer:

Bericht door Arjan Beens »

Huib,

Als ze met dit voorstel en goede ideeen net zo omgaan als de ingenomen "winter"standpunten van de laatste twee jaar, dan veranderd er gelukkig niets voor jou :wink:
Beens 2.0, fijne hobby ;-)
Wim G.
Stamtafel asdoffer
Berichten: 526
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 14:33
Locatie: Renkum Meerdaagse Fond
Contacteer:

Bericht door Wim G. »

Duivenlog schreef: Als het dan zo is dat het er
- niet naar uitziet dat er zo/ma gelost kan worden
- een middaglossing op zaterdag leidt tot nachtvliegers
- dan kunnen ze er zaterdagmorgen vroeg uit.
Wiebren,

Dan kunnen ze eruit ja dat klopt helemaal, maar mogen/doen de lossingsverantwoordelijken dat dan ook met het aangenomen huidige lossingsbeleid meerdaagse vluchten :?:
Daarin staat de volgende regel: De duiven worden niet op de vrijdag resp. zaterdagmorgen gelost. Waarom deze regel opnemen als men er mogelijk toch aan voorbij gaat :!:

Waarom niet zoals men vorig jaar heeft voorgesteld, en Mark terecht opmerkt, een 200 km verder lossen. En als er dan toch een paar duiven voor zonsopgang arriveren hebben we nu toch een een mooie berekeningsmethode voor het plaatsen van de duiven in de meest reele volgorde.
Gebruikersavatar
Huib Caarls
Stamtafel asdoffer
Berichten: 7975
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 9:02
Locatie: Dordrecht

Bericht door Huib Caarls »

Arjan Beens schreef:Huib,

Als ze met dit voorstel en goede ideeen net zo omgaan als de ingenomen "winter"standpunten van de laatste twee jaar, dan veranderd er gelukkig niets voor jou :wink:
Arjan,

Veranderingen moeten het algemene nut dienen. Uit jou opmerking begrijp ik dat je voor je eigen parochie schrijf en niet voor de duivensport in het algemeen. Maar dit is wat ik bedoelde met de grote jongens. Alles naar hun hand proberen te zetten. Wij vliegen hard, dus wij hebben de wijsheid in pacht. :idea: :roll:

Jammer dat je er zo over denkt. :?

Huib
Duivenlog

Bericht door Duivenlog »

Huib Caarls schreef: Maar wat ik bedoel: als je met zo'n voorstel kom dan moet je daar een reden voor hebben, toch :?: Dus dat complot is door mij niet negatief bedoeld. Alleen wil ik mensen aan het denken zetten waarom, hoezo en wie is er mee gediend. :?: :idea: :roll:
Natuurlijk, dat is waar. De reden voor indienen was om te zorgen dat er eindelijk eens wat op papier staat, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Afd. 9. Dan hebben leden een houvast over binnen welke kaders de Nationale lossingscommissie de duiven lost. De genoemde criteria hanteert men nu ook al, maar het is niet doorzichtig. Als het dan slecht uitpakt, dan is het direct een kwestie van gescheld op de lossingsmensen, maar ongrijpbaar qua besluitvorming. Ligt er wat vast dan kun je ergens op terugkomen als leden(vergadering).

@ Wim G.
In een uiterst geval zullen ze dat dan ook doen, maar wel als de opties vrijdagmiddag, zaterdagmiddag, zondagmiddag en maandagmiddag zijn afgevallen. Eerst dus middaglossing, alleen ochtendlossing op het moment dat de omstandigheden daartoe dwingen. Alleen zaterdagmorgen als de andere morgens (zo/ma) ook zijn afgevallen. Met de huidige weersverwachtingen is redelijk (door Arie van Dam) in te schatten of de duiven er vr/za danwel zo/ma uitkunnen.
Duivenlog

Bericht door Duivenlog »

Wim G. schreef: Waarom niet zoals men vorig jaar heeft voorgesteld, en Mark terecht opmerkt, een 200 km verder lossen. En als er dan toch een paar duiven voor zonsopgang arriveren hebben we nu toch een een mooie berekeningsmethode voor het plaatsen van de duiven in de meest reele volgorde.
Je laatste regel(s) ook nog even:
Die 200 km verder lossen is ook een optie, maar staat hier niet bij. Het was al een heet hangijzer om dit voorstel aangenomen te krijgen gezien het verloop op de vergadering. Geen enkele afdeling kwam verder met suggesties. Als Afd. 9 er niet scherp op was geweest, dan was er nu nog geen beleid voor deze vluchten. Ik zou zeggen, indienen bij je afdeling die opmerking, dan kunnen ze aanvullen met verder rijden.
Overigens is dat voor de korte m.d.fond wel een optie, voor de langere nauwelijks toch? In praktijk zie ik niet zo snel dat men daarvoor kiest, want die flexibiliteit met lossen zie je bijna nergens. Men gaat eigenlijk altijd uit van de losplaats, dan worden de marges om te lossen uitgezocht, uitgesteld als het moet en als het echt niet kan terugrijden. Verder rijden is eigenlijk maar één keer gebeurd, onder dreiging van vogelgriep naar Irun door Belgen. Die ingesleten gewoontes verander je niet zomaar.
Gebruikersavatar
Ronnie
Praathuis SUPER-VIP
Praathuis SUPER-VIP
Berichten: 19865
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:28
Locatie: Engwierum / Dokkum / Neede Overnachtfond

Bericht door Ronnie »

Ondanks alle moderne hulpmiddelen blijft het voorspellen van de weersverwachting voor meerdere dagen over een 800 – 1000 km traject Frankrijk – Nederland een moeilijke zaak. Helaas moeten wij dikwijls ervaren dat zelfs een 24- uurs weersvoorspelling de plank misslaat.
Duivenlog schreef: Met de huidige weersverwachtingen is redelijk (door Arie van Dam) in te schatten of de duiven er vr/za danwel zo/ma uitkunnen.
Dat spreekt elkaar toch een beetje tegen. Ik blijf het link vinden om tot zondag of maandag te wachten als het vrijdag en zaterdag goed weer is maar flinke zuid westen wind. Mij persoonlijk mag het gerust met nachtvliegers maar de algemene mening is dat dat zoveel mogelijk voorkomen dient te worden. Ik denk alleen dat uitstellen de minst verstandige manier is. Het risico is te groot dat het weer toch omslaat en dan zit je op zondag of maandagmiddag met de gebakken peren.
Of ze nou Dowkes of Doev'n worden genoemd, tis beide prachtig spul.
Gebruikersavatar
Ronnie
Praathuis SUPER-VIP
Praathuis SUPER-VIP
Berichten: 19865
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:28
Locatie: Engwierum / Dokkum / Neede Overnachtfond

Bericht door Ronnie »

Huib Caarls schreef: Arjan,

Veranderingen moeten het algemene nut dienen. Uit jou opmerking begrijp ik dat je voor je eigen parochie schrijf en niet voor de duivensport in het algemeen. Maar dit is wat ik bedoelde met de grote jongens. Alles naar hun hand proberen te zetten. Wij vliegen hard, dus wij hebben de wijsheid in pacht. :idea: :roll:

Jammer dat je er zo over denkt. :?

Huib
Huib lees je wel goed, je reageert een paar keer erg vreemd in mijn ogen. Ben ik niet gewend van je.

Arjan heeft diverse keren gepleit om in de ochtend te lossen en niet uit te stellen tot maandag of dinsdag. Terwijl nachtvluchten toch niet zijn zwakste punt zijn. Dus eigenbelang lijkt me ver te zoeken.
Of ze nou Dowkes of Doev'n worden genoemd, tis beide prachtig spul.
eddie
Stamtafel asdoffer
Berichten: 2047
Lid geworden op: do nov 08, 2007 21:51
Locatie: Tienhoven Meerdaagse fond
Contacteer:

Bericht door eddie »

Het is allemaal leuk en aardig,maar uiteindelijk weet je gewoon nog niet waar je aan toe ben.
Het is te hopen dat het een warme zomer word,dan hoeven we het niet toe te passen ook.

Vind de regeling van onze afdeling goed en in ieder geval duidelijk:Op vrijdagmiddag niet,dan zaterdagochtend vroeg eruit.
Plaats reactie